تاثیر واکنش احساسی به رنگ فضای داخلی در تصمیم ورود به رستوران

دسته بندی :طراحی و دکوراسیون داخلی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ 808

تاثیر واکنش احساسی به رنگ فضای داخلی در تصمیم ورود به رستوران

رنگ به دلیل تاثیر زیاد آن بر واکنش‌های رفتاری و عاطفی مشتری، یکی از عناصر طراحی زیبایی‌شناختی ضروری در محیط رستوران است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین واکنش احساسی به رنگ داخلی و تصمیم ورود به رستوران است. در مجموع ۴۹۶ شرکت‌کننده در تحقیق از یازده رستوران نسل کامپیوتری، صحنه هایی با رنگ‌های داخلی مختلف را مورد ارزیابی قرار دادند.

از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا پاسخ‌های احساسی خود را بر روی نه جفت صفت مقیاس احساسات PAD، همچون تصمیم ورود خود به رستوران ارزیابی کند. مدل‌های رگرسیون منطقی برای نشان دادن احتمال ورود به رستوران بدست آمدند. بهترین پاسخ رفتاری پیش‌بینی‌کننده، بعنوان احساس لذت یافت شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین نشان داد که صحنه‌های رستوران با رنگهای با ارزش بالا و رنگهای با تنالیته گرم نمرات بالاتری را برای احساس لذت بردن دریافت کردند.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که برای درک کامل اثرات رنگ بر پاسخ‌های رفتاری و عاطفی در رستوران‌ها، ویژگی‌های رنگهای بیشتری باید مورد بررسی قرار گیرند.

در خرده‌فروشی، اولین برداشت بصری از محیط خرده‌فروشی می‌تواند تصویر مشتری از برند، ارتباط فرصت‌های کالا، و رفتار خرید ناگهانی را برانگیزد. رنگ یکی از عوامل طراحی زیبایی‌شناختی است که در تزیین برای جلب توجه بصری به دلیل تاثیر آن بر واکنش‌های عاطفی و رفتاری مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، درک رابطه بین احساسات ناشی از رنگ و واکنش رفتاری مشتری در رستوران‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته‌است.

در حرفه بازاریابی، جلوه­های بصری رستوران بعنوان طراحی فضا برای تاثیرگذاری بر احساسات خاص مشتریان برای ایجاد انگیزه در قصد خرید شناخته شده اند. با استفاده از ویژگی‌های محیطی مانند نور، عطر، موسیقی و رنگ، جلوه‌های بصری ایجاد می‌شوند.

به طور خلاصه، تحقیقات قبلی نشان داد که یک ادراک مثبت از محیط به شدت با نتایج مثبت خرده‌فروشی رستوران در ارتباط است. بطور مثال؛ نتایج تحقیقات نشان داد که با افزایش ادراک لذت، میزان پول صرف شده توسط مشتری و زمان صرف‌شده در رستوران افزایش می‌یابد. درواقع، کیفیت لذت و خدمات به شدت بر قصد بازدید مجدد تاثیر می‌گذارد.

درک تاثیر محیط فیزیکی بر پاسخ عاطفی مشتری برای کسب‌وکار رستوران بسیار مهم است زیرا این پاسخ‌ها بر تصمیم خرید مشتری تاثیر بخصوصی می‌گذارند. با وجود این واقعیت که مطالعات زیادی بر روی درک تاثیر محیط فیزیکی بر احساسات و تصمیمات خرده‌فروشی براساس مدل SOR انجام شده‌است، اکثر مطالعات بر بررسی رابطه بین محرک (‏محیط فیزیکی)‏ و ارگانیسم (‏احساس)‏، بین محرک (‏محیط فیزیکی) ‏و پاسخ (‏تصمیم خرید)‏ یا بین ارگانیسم (‏احساس)‏ و پاسخ (‏تصمیم خرید) ‏به طور جداگانه تاکید دارند.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: