تاثیر طراحی داخلی در دفاترطرح باز بر انگیزش کارکنان

دسته بندی :طراحی و دکوراسیون داخلی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ 2030

تاثیر طراحی داخلی در دفاتر طرح باز بر انگیزش کارکنان

دفتر نامی است که به فضایی داده می‌شود که در چارچوب یک فعالیت یا وظیفه خاص برای افراد (‏کارمندان)‏ و مبلمان (‏تجهیزات کاری، تجهیزات اداری و غیره) ‏ساختار یافته‌است. به طور کلی، این وظایف و فعالیت‌ها، همانطور که از انواع مختلف و در سطوح مختلف دشواری یا پیچیدگی هستند، همچنین به اطلاعات برای ذخیره‌سازی و اشکال مختلف انتقال نیاز دارند. این تفاوت‌ها در صدر عوامل مهمی هستند که باید در تعیین نیازها و نوع دفتر (‏دفتر طرح باز و دفتر طرح بسته)‏ در نظر گرفته شوند.

 مزایای پیشنهادی دفاتر طرح باز توسط بسیاری از محققان ذکر شده‌است. ادعای اصلی طراحان دفاتر طرح باز در این جهت بود که آن­ها فضاهایی انعطافپذیر ایجاد کرده­اند، و همچنین به پلان دفتر کار این اجازه را داده­اند تا در مقابل تغییرات ابعاد سازمانی و ساختمان، بیشتر حساس باشند. همچنین بر این باور هستند که، عدم وجود مرزهای فیزیکی، برقراری ارتباط بین اشخاص را آسانتر می­کند که باعث افزایش مداوم بهبود روحیه و بهره­وری خواهد شد.

 اگرچه ادعاهای زیادی در رابطه با بهبود ارتباطات و بهره‌وری از طریق استفاده از طرح‌های دفتر برنامه باز صورت‌گرفته است، برخی مطالعات دیگر یافته‌های منفی، مانند سطوح پایین‌تر حریم خصوصی بصری یا صوتی و افزایش مزاحمت‌ها و کاهش عملکرد کارکنان را گزارش کرده‌اند. تحقیقات تجربی از نظریه تحریک بیش از حد به عنوان توضیح جزئی این اثرات منفی دفاتر برنامه باز پشتیبانی می‌کنند. کارکنان اداری به طور کلی به دنبال به حداقل رساندن نفوذهای ناخواسته و منابع بالقوه تحریک بیش از حد در فضای کاری خود هستند. بر این اساس، زمانی که یک طراحی برنامه باز اجازه این شرایط کاری مطلوب را نمی‌دهد، آن‌ها ناراضی هستند.

علاوه بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی، اقتصادی، جامعه‌شناختی و غیره و فرایندهایی که روز به روز در حال گسترش هستند، در توسعه ادارات، مفاهیم “رضایت کارکنان” و “محرک / انگیزه” در خط مقدم انسان‌ها قرار دارند.  محرک به عنوان نیروی درونی تعریف می‌شود که اعمال و رفتارهای فرد را تحریک می‌کند، یعنی به عنوان نیروهای درونی و بیرونی در محیط موجود زنده که انرژی رفتار را فراهم می‌کنند. انگیزه جهت گیری فرد در راستای رفتار برای نیروی درونی در جهت آماده شدن نامیده می‌شود. با در نظر گرفتن معیارهای ارگونومیک با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری کاربران از طریق ایجاد یک محیط کاری راحت، سالم و ایمن، اداره‌ها باید با عوامل محیطی و عناصر تجهیزاتی در این فضاها طراحی شوند. با توجه به نظر طراحان، سیستم‌های اداری باز، که نقش عمده‌ای در طرح‌های اداری معاصر ایفا می‌کنند، این سبک طراحی برای کارهای فردی و همچنین برای ارتباطات خوب و کار گروهی مناسب می­باشند.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: